İşletme Denetimi Genelgesi (2024/2)

Sayın Üyemiz,

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği'nden alınan yazıda; T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ulaştırma Hizmetleri Düzenleme Genel Müdürlüğü’nün Birlikleri’ne iletilen “İşletme Denetimi Genelgesi (2024/2)” konulu yazısı paylaşılmakta olup, anılan Bakanlık yazısında; Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik hükümleri kapsamında, 03.09.2024 tarihli ve 2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesi’nde yer alan bazı doküman türlerinin birleştirilmesi, güncelliğinin sağlanması, saklanması ve kullanımına ilişkin bazı talepler iletilmesi üzerine, Bakanlığa iletilen talepler ve bu talepler çerçevesinde sektör temsilcileri ile yapılan toplantılar sonucunda, anılan Genelge kapsamında oluşturulacak bazı dokümanların birleştirilmesinin, aşağıda yer alan açıklamalara göre yapılmasının uygun görülmüş olduğu ifade edilmektedir.

Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmelik hükümleri kapsamında, tehlikeli madde taşımacılığı zincirinde yer alan tarafların kayıt altına alınması, tehlikeli madde güvenlik danışmanlığı  (TMGD) hizmetinin daha nitelikli hale getirilmesi ve işletme denetimlerinin daha etkin bir şekilde yapılmasını teminen 03.09.2024 tarihli ve 2024/2 sayılı İşletme Denetimi Genelgesi yayımlanmıştır.

Sözkonusu Genelge ile tehlikeli madde taşımacılık zinciri içerisinde yer alan Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesine sahip işletmelere yükümlülükleri ile ilgili olarak dokümanları (prosedür, talimat, liste,  kontrol formu ve takip formu) 01.12.2024 tarihine kadar oluşturma zorunluluğu getirilmiş ve yine Genelgenin Ek-4'ünde yer alan tanımlar ile tehlikeli madde taşımacılığında yer alan tarafların hazırlaması gereken dokümanlara (prosedür, talimat, liste, kontrol formu ve takip formu) ilişkin gerekli açıklamalar yapılmıştır.

Diğer taraftan 06.02.2025 tarihinde anılan Yönetmelikte yapılan değişiklik ile TMGD hizmeti alma zorunluluğu bulunmayan işletmelere de 31.12.2025 tarihine kadar doküman oluşturma zorunluluğu getirilmiştir. Ayrıca sözkonusu Yönetmelik değişikliğinde yine dokümanlar ile ilgili maddeler revize edilmiş ve yürürlüğe koyulmuştur.

Yapılan bu düzenlemeler kapsamında süreç içerisinde sektör temsilcileri tarafından Bakanlığa yapılan başvurularda, anılan Genelgede yer alan bazı doküman türlerinin birleştirilmesi, güncelliğinin sağlanması, saklanması ve kullanımına ilişkin bazı talepler iletilmiştir.

Bakanlığa iletilen talepler ve bu talepler çerçevesinde sektör temsilcileri ile yapılan toplantılar sonucunda, Bakanlığın görev, yetki ve sorumlulukları çerçevesinde; uluslararası ve ulusal üst mevzuat göz önünde tutulmak suretiyle, anlan Genelge kapsamında oluşturulacak bazı dokümanların birleştirilmesinin, aşağıda yer alan açıklamalara göre yapılması uygun görülmüştür.

1.  Tehlikeli madde taşımacılığında yer alan bir faaliyeti veya süreci yerine getirmek için belirlenmiş yol olarak nitelendirilebilen ve bu sürecin unsurlarını açıklayan prosedürler işletmenin iştigal ettiği faaliyet konularına göre bölümlere ayrılmak suretiyle birleştirilebilecektir.

2.  Tehlikeli madde taşımacılığında yer alan bir faaliyet veya sürecin yerine getirilmesi esnasında gereken kontrollere ilişkin aşamalı ve ayrıntılı bir niteliğe sahip olan talimatlar birleştirilmeyecek ve her talimat ayrı ayrı oluşturulacaktır.

3. Tehlikeli madde taşımacılığı faaliyetleri esnasında taraflarca edinilen verilerin tasnifi için farklı faaliyet konularında yer alan benzer hususlar için oluşturulacak listeler, tek bir liste altında birleştirilebilecektir.

4. Takip formları bakımından, farklı faaliyet konularında yer alan benzer konulara ilişkin takip formları birleştirilebilecektir.

5. Tekrarlanan işlerde kullanılmak üzere işletme gerekleri çerçevesinde hazırlanan, standartlaştırılmış bir içeriğe sahip olan kontrol formları aşağıda yer alan kriterlere göre birleştirilebilecektir: (Ek-1 ve Ek-2)

  1. Tehlikeli madde alımı yapan işletmelerde, tüm taşıma şekillerinde (paket, tank ve dökme taşıma); "Alıcı ve Boşaltan" faaliyet konularına ilişkin kontrol formları aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebilecektir.
  1. Tanklı ve/veya dökme taşıma ile tehlikeli madde gönderen işletmelerde; "Dolduran, Gönderen ve/veya  (dökme taşıma için Yükleyen)" faaliyet konularına ilişkin kontrol formları aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebilecektir.
  1. Tehlikeli maddeleri paketleyen ve gönderen işletmelerde; "Paketleyen, Gönderen ve/veya Yükleyen" faaliyet konularına ilişkin kontrol formları aynı form altında bölümlendirilerek birleştirilebilecektir.

    ç. Tehlikeli Maddelerin Karayoluyla Taşınması Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesinin onuncu fıkrası kapsamında bir noktadan gönderen faaliyetinde bulunan işletmeler için, "Gönderen" faaliyet konusuna ilişkin kontrol formu ayrı olarak hazırlanacaktır.

  1. Ayrıca yukarıda sayılan sınıflandırmalara ek olarak, işletmede aynı zamanda "Taşımacı ve/veya Tank konteyner/portatif tank işletmecisi" faaliyetleri de yürütülüyorsa, sözkonusu bu faaliyet konularına ilişkin kontrol formları ilgili kontrol formuna eklenebilecektir.

    Anılan Genelge hükümleri kapsamında bu zamana kadar oluşturulmuş ve kullanıma alınmış dokümanların yukarıda yer alan açıklamalar kapsamında birleştirilmesi dokümanları oluşturacak tarafların verecekleri karar olmakla birlikte, her bir dokümanın ayrı ayrı olarak hazırlanmasında ve kullanılmasında da bir sakınca bulunmamaktadır.

    Bilgileri saygıyla rica olunur.

Ek 1 - Kontrol Formu Birleştirmenin Şema Gösterimi (1 Sayfa)
Ek 2 - Bölümlendirme Yapılarak Kontrol Formu Birleştirilmesi Örnek (Gönderen-Dolduran) (1 Sayfa)

Dokümanlar

Sosyal Medyada Biz

ITO Symbol