İTO’nun 2021 mottosu yerli üretim dijital pazarlama
İstanbul Ticaret Odası, 2021 faaliyetlerini, üyelerini ‘dijital pazarlama yapabilme’ yetkinliğine ulaştırmak hedefiyle yürütecek. Oda bu amaçla sanal fuarlar, sektörel sanal ticaret heyetleri, UR-GE ve HİSER projelerini devreye sokacak. İTO’nun 2021 iş programında, pandemide edinilen tecrübenin olumlu yansımaları dikkat çekiyor. Salgınla birlikte organizasyon ve proje çalışmalarını online ortama taşıyan İTO, 2021’de hem faaliyetlerin hem de firmaların daha dijital hale gelmesi için çalışacak.
HABER: ADEM ORHUN
İstanbul Ticaret Odası’nın (İTO) 2021 yılı iş programı, Oda Meclisi’nde kabul edildi. İTO’nun 2021 iş programında e-ticaret, dijital uygulamalar, sanal ortamda gerçekleştirilecek etkinlikler dikkat çekiyor. İTO, 2021’deki faaliyetleriyle üyelerini, ‘yerel üreterek dijital pazarlama yapabilmenin’ gerekliliklerine sahip kılmayı hedefliyor.
Oda, bu amaçla online faaliyetleri artırırken, fuar katılımlarını da hem fiziki hem sanal olarak düzenlemeye devam edecek. Bunun yanı sıra sanal fuar organizasyonları yapacak ve yeni sanal organizasyonlara katılım çalışmasını yürütecek.
2021’de İTO’nun faaliyetlerinin ve söyleminin odağında pandeminin etkilerine rağmen daha çok üretmek, daha çok istihdam sağlamak, daha çok ihracat yapmak, yerli ve milli üretimi güçlendirmek bulunuyor.
KONSEPT WEBİNARLAR
2021 iş planında, KOBİ’lere yönelik birçok online etkinlik gerçekleştirilecek. Bu kapsamda üyeleri daha donanımlı kılacak webinarlar planlandı. Oda’nın düzenlediği veya paydaş olduğu seminerler, çalıştaylar, iş forumu ve sempozyumlar daha yaygın şekilde sanal ortamda yapılacak. e-ticaret ve e-ihracat seminerleri ile girişimcilik ve inovasyon seminerleri, üyelerin yeni döneme uyumu için de teşvik edici olacak. Bunların yanı sıra özellikle yapay zeka, çok kanallı ticaret, siber güvenlik ve dijital pazarlama alanlarında konsept webinarlar gerçekleştirilecek.
KÜRESEL PAZARLAR
İTO’nun iş planında, üyelerin küresel rekabet gücünü ve dış ticaret hacmini artıracak çalışmalar da bulunuyor. Her yıl yurt dışında yaklaşık 40 fuarın katılım organizasyonunu düzenleyen İTO, 2021’de de fuar organizasyonu ve katılımlarını aynı kararlılıkla gerçekleştirecek. İTO’nun, 2021’de düzenleyeceği sektörel sanal ticaret heyetleriyle de belirlenen sektörler vites yükseltecek.
FUARLAR HEM FİZİKİ ONLİNE
Her yıl yaklaşık 40 uluslararası fuara milli katılımı organize eden İTO, yurt içi ve yurt dışı fuar çalışmalarını sürdürecek. 2021’de de marka fuarların Türkiye milli iştiraki İTO tarafından yürütülecek. Bu organizasyonlara reel sektörün fiili ya da online katılımı temin edilecek. Fiziki ve online fuar etkinlikleri, yeni pazarlara erişim ve yerli ürünlerin dünyaya tanıtılması için firmalara önemli bir destek sağlayacak.
Bu kapsamda milli iştiraki İTO tarafından gerçekleştirilmesi planlanan uluslararası fuarlar ve Türkiye katılımı gerçekleştirilmesi planlanan uluslararası fuarlar listeleri hazırlandı.
SEKTÖREL SANAL TİCARET HEYETLERİ
İTO’nun uluslararası fuar faaliyetlerinin yanı sıra küresel salgın tecrübesinin etkisiyle ticaret heyetleri de dijital ortama taşındı.
Oda, yeni şartlar dahilinde 2021’de şu iki büyük sanal etkinliği gerçekleştirecek:
Kumaş Sektörü Sanal Ticaret Heyeti
Rusya İşlenmiş Gıda Ürünleri Sanal Ticaret Heyeti
YENİ UR-GE PROJELERİ
Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (UR-GE) projelerine yenisi ekleniyor. Ayakkabı sektörüne yönelik proje başarıyla tamamlanırken, iç giyim için yürütülen proje, pandemiden ötürü verilen ek süreyle 2021’de devam edecek. Bununla birlikte İTO, talepler üzerine ayakkabı ve ayakkabı yan sanayi sektörlerine yönelik yeni bir küme oluşturdu. Ayrıca, ileride sektörel ilginin oluşması halinde kozmetik, ilaç ve tıbbi cihaz, mobilya, baklava, pasta ve şekerli mamuller için de planlama çalışmaları yapılacak.
E-TİCARET İHTİSAS KOMİTESİ KURULUYOR
e-ticaret faaliyetleri için ufuk açacak yeni bir gelişme oldu. Sektörlerden iş insanları, akademisyenler ve kamu temsilcilerinin katılımıyla oluşturulan ihtisas komitelerine bir yenisi eklendi. Yeni kurulan e-Ticaret İhtisas Komitesi’nin çalışmaları da 2021’deki güçlü çıkış için kritik katkılar sağlayacak. Öte yandan Sanayi, İnşaat ve Gayrimenkul, Tekstil, Gıda, Sağlık, Ulaşım Lojistik, Otomotiv, Mesleki Eğitim, Kültür Sanat ve Spor, Turizm ve Gastronomi, Dış Ticaret ve Bilişim İhtisas Komiteleri çalışmalarına 2021 yılında da devam edecek.
GENÇLERE VE KADINLARA ÖZEL İHRACAT PROGRAMI
İTO tarafından, KOBİ’lerin ihracat ile tanışmaları veya ihracat kapasitelerini geliştirmeleri için gerçekleştirilen ‘İhracata İlk Adım Programı’, 2021’de yeniden düzenlenecek. 2005 yılında başlatılan programdan şimdiye kadar 286 firma yararlandı. Yeni yılın programı pandemi sürecine göre gözden geçirildi. Buna göre yeni etap ‘genç girişimcilerin’ ve ‘kadın girişimcilerin’ yer alacağı farklı bir yapı ile düzenlenecek.
OYUN VE YAZILIM İÇİN HİSER
Döviz kazandırıcı hizmet sektörlerinin uluslararası rekabet gücünün artırılmasına yönelik ‘Hizmet Sektörü Rekabet Gücünün Artırılması Projesi Desteği’ (HİSER) kapsamında yeni projeler hazırlandı. Bu kapsamda, İTO’nun 2021 yılında hayata geçirmeyi planladığı iki proje şunlar:
Dijital Oyun Sektörünün Rekabet Gücünün Artırılması (HİSER) Projesi
Yazılım Sektörünün Rekabet Gücünün Artırılması (HİSER) Projesi
Projeler dahilinde 3 yıllık yol haritası çizilecek, B2B heyetler için hazırlık yapılacak.
GİRİŞİMCİLİĞE GÜÇLÜ DESTEK
KOBİ’lerin dijital dönüşüm süreçlerine yön verecek çalışmalar yeni dönemde sürekli gündemde olacak. Gençlerin girişimci özelliklerinin geliştirilmesi ile üyelerin inovatif yaklaşımlar benimsemesi için çeşitli etkinlikler yapılacak. Marka, dijitalleşme, pazarlama, satın alma, elektronik ticaret, teşvikler/destekler, tasarım, kozmetik ve gastronomi başlıklarında 50 eğitmen ile 4-5 hafta boyunca eğitim verilecek. Plan dahilinde moda, tekstil, tasarım, giyim ve aksesuar (ayakkabı, çanta, takı, gözlük vb.), ev tekstili ve dekoratif ürünler, evcil hayvan ürünleri, kozmetik-bakım ürünleri ve kültürel öğeleri yansıtan ürünler ile gıda ürünleri sektörlerinde çalışmalar yürütülecek.
MARKALAR KADINLARLA YÜKSELECEK
2020 yılında başlatılan Yükselen Markalar Projesi, 2021 yılında da sürdürülecek. Proje, İTO liderliğinde, TOBB İstanbul Kadın Girişimciler Kurulu Üyeleri ve Bilgiyi Ticarileştirme Merkezi (BTM) işbirliğiyle yürütülecek. Katılımcılara, kurul üyesi iş insanları tarafından eğitim ve mentorluk desteği verilecek.
* * *
Her şey daha fazla yatırım için
İTO’nun 2021 iş programında, iş dünyasının bürokratik sorunlarının giderilmesine yönelik adımlar da yer alıyor. Yeni yılda, üretim ve ticaretin hızını yavaşlatan maliyet artırıcı uygulamalardan arındırılmasına ve teşvik sisteminin basitleştirilmesine yönelik çalışmalar yapılacak.
İstanbul Ticaret Odası; üretim, istihdam, ihracat için çaba sarf eden üyelerinin mevzuat, finans veya kamu kurumlarıyla ilişkilerinde yaşanan sorunları çözmeye yönelik birçok çalışma yapıyor. İTO; işyeri açma ve faaliyete başlama sürecinin hızlandırılması başta olmak üzere pandemi sonrası ihtiyaç duyulan yeni düzenlemeler için girişimlerde bulunacak. Bu kapsamda, iş dünyası ile işbirliği içinde bakanlıklar, kurumlar ve yerel yönetimler nezdinde gerekli adımlar, 2021 yılında daha güçlü şekilde atılacak.
İSTİŞAREDEN RAPORA
Kamu ihale kanunu, mali ve dış ticaretle ilgili düzenlemeler, sigortacılık ve iş mevzuatı konusunda üretimin ve yatırımın hızını yavaşlatan uygulamaların aşılması için sektörlerin çözüm önerileri alınıp konsolide edilecek. Hazırlanan raporlarla gerekli girişimlerde bulunulacak. Bu süreçte sektörel çalışmalar, ihtisas komitelerinin politika önerileri, sektörel istişare toplantılarında dile getirilen öneriler başlıca kaynaklar olacak.
SİSTEMDE SADELEŞTİRME
Mevzuat ve maliyetlerle ilgili çalışmalar kesintisiz sürdürülecek. Bu kapsamda, SGK primlerinin kayıtlı çalışan firmaları koruyacak şekilde ve daha adil düzenlenmesine, iş sözleşmelerinden ve ücretten alınan damga vergisinin kaldırılmasına yönelik adımlar iş programında yer buldu. Oldukça karmaşık görünen teşvik sisteminin iyileştirilmesi, sektörel teşviklerin, bölgesel teşviklerle birlikte yeniden ele alınması talepleri de programda yer alıyor. Buna göre istihdam teşviklerinden yararlanma koşullarının sadeleştirilmesine yönelik yeni adımlar atılacak.
İMALAT VE TEDARİK
İmalat sanayisinde firmaların güç birliği içinde olması gerekliliği de programda yer buldu. Bu doğrultuda, özellikle makina üretimini oluşturan ham malzeme ve ekipmanların temini için güncel tedarik zincir yöntemleri oluşturulmasına ve bu oluşumların
KOBİ merkezli olmasına yönelik çalışmalar yürütülecek.
TEŞVİK BİLGİLENDİRME
İTO, bununla birlikte teşvik ve destek programları hakkında üyeleri bilgilendirme faaliyetlerini sürdürecek. Öncelik arz eden teşvik ve destek programları, ilgili kurumlardan uzman ve yetkili kişiler tarafından tanıtılacak. Üyelerin bu konuya gösterdiği yoğun ilgi sebebiyle 2021 yılında da online platformda webinarlar düzenlenecek.
VERGİ VE DENETİM
İşletmeler üzerindeki vergi ve prim yükünün azaltılması tüm sektörlerde yeni yatırımlara, teknolojik ve dijital dönüşümlere olanak sağlayacağından söz konusu düzenlemelerin gerçekleşmesine yönelik çalışmalara ara verilmeyecek. Salgın sebebiyle piyasalarda yaşanan ekonomik daralma ve sıkıntılar dikkate alınarak; devletin denetim görevlilerince yapılacak teftişlerin, işletmelere rehberlik niteliğinde olmasına dair çalışmalar sürdürülecek.
ÖDEME BLOKESİ
Oda’nın, üyelerinin ihtiyaç ve taleplerine göre çalışma yaptığı konuların başında vergi ve mevzuat geliyor. Bu kapsamda vergi ödemesi için bloke yapılan tutarların mükellefe bilgi verilmeden yapılmasının önüne geçilmesine yönelik yeni adımlar atılacak. Geçici verginin çoğu ülkede uygulandığı gibi tüm dönemler için kaldırılmasına yönelik çalışmalar yapılacak. Tahsil edilmeyen paranın KDV’sinin ödenmemesi yönünde yeni girişimlerde bulunulacak. Mevzuatta yapılan değişiklikler ve yürürlüğe konulan yeni düzenlemeler, uygulamayla ilgili çözüm önerilerinin alınması için toplantı, seminer ve webinar gerçekleştirilecek.
BELEDİYELERLE İLİŞKİLER
İşletme sahiplerinin, belediyelerin aynı tür işlem için uyguladığı farklı prosedürlerin giderilmesine yönelik çalışmalar sürdürülecek. Ruhsat verilmesinde karşılaşılan engeller, ruhsat bedellerinde farklılıklar, tabela vergileri ile işgaliye harçları gibi yerel yönetimler ile ilgili olan sorunların çözülmesine yönelik yeni adımlar atılacak.
İŞ DÜNYASI 2020’DE YATIRIM SÖZÜNÜ TUTTU
İTO Yönetim Kurulu Başkanı Şekib Avdagiç, geçen yıl aralık ayında yaptığı açıklamada, “2020’de büyümeye en kaliteli katkı, yatırımlardan gelecek” demişti. Öngörülemeyen virüs salgınının olumsuz etkilerine rağmen yatırımın yükselişi durmadı. Üretenler kapasite artırma, girişimciler de yeni tesis için müracaat etti; Türkiye tarihinin en yüksek adetli yatırım teşvik belgesi pandemi şartlarında alındı. Son yıllarda aylık ortalama 400 olan belge sayısı temmuz ayında 1200’e çıktı.
KÜLTÜRE DE YATIRIM
Kültür ve yayın çalışmalarını titizlikle yürüten İTO, ‘İstanbul Kitapkent’ projesinin çalışmalarına yeni yılda yeni girişimlerle devam edecek. Bu arada yeni prestij kitaplar yayımlayan Oda, bu kitapların iş dünyası ve akademisyenlerin çalışması için özel bir mekan hazırladı. İTO’nun Eminönü’ndeki ana binasının hemen arkasında bulunan binada Kitap İstanbul isimli kitap evi hizmete girdi. Kitap İstanbul’un açılışını, İTO’yu ziyaret eden ve sektör temsilcileriyle hibrit bir toplantıya katılan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan yaptı.
PROGRAMDAN KISA KISA
İthalatta korunma önlemleri alınırken ekonominin daraltılmasına yol açılmaması talebiyle gerekli girişimler yapılacak.
İTO’nun yıllardır gündeme getirdiği ‘kademeli saat’ uygulamasına dair çalışmalar sürdürülecek.
İTO’nun üye bilgilerini güncelleme çalışmaları kararlılıkla devam edecek.
Marka patent vekilleri meslek yasası ihdası imkanları araştırılacak.
TAHKİMDE GÜNCEL DOKÜMANTASYON
İstanbul Ticaret Odası Tahkim Merkezi (İTOTAM), 2021 yılında ulusal ve uluslararası bir dokümantasyon merkezi olma hedefini gerçekleştirecek. İlgili kesimler, tahkim hukuku alanındaki yabancılar da dahil olmak üzere en güncel kaynaklara ve veri tabanlarına erişim sağlayacak. Böylece hukukçular tahkim alanında çalışmalarını bu merkezden yapabilecek. Yeni yılda Tahkim Kuralları, Almanca, Fransızca, Arapça gibi diğer dillere de çevrilecek, Türkçe/İngilizce hizmet veren web sitesi yayına alınacak. Merkez, ayrıca ‘İTOTAM İstanbul Tahkim Günleri’ adlı konferanslarını sürdürecek.
İSTANBUL FUAR MERKEZİ YENİLENDİ
İstanbul Dünya Ticaret Merkezi A.Ş. (İDTM), salgın sebebiyle fuarların gerçekleştirilmediği süreyi, İstanbul Fuar Merkezi’nde (İFM) yenilenme fırsatı olarak değerlendirdi. İFM’de izolasyon, havalandırma, ses, aydınlatma, elektrik sistemleri gibi tüm altyapı elden geçirildi. Yeni nesil cihazlarla modernize edilen İFM’deki yenileme süreci devam ediyor. Önümüzdeki dönemde de İDTM A.Ş. tarafından işletilen İstanbul Fuar Merkezi, sektörler için modern bir tanıtım alanı olacak.